26 June, 2013

IUI

Salam..

Tajuk kali ni bkn sebab saya yang buat IUI tapi sebab baru dapat info pasal benda ni..

Macam yang entry sebelum ni saya ada bagitau kitorang still kena pegi buat treatment. Period yang ke-2 pegi jumpa Dr. and then Dr kasi ubat subur (clomid) untuk makan dari CD2-CD6, CD8 kena buat TVS scan plak.. TVS scan ni untuk scan telur and amik ukur diameter besar telur kita..


Macam ni la cara TVS tu dibuat
Semalam 25/6 kitorang pegi jumpa Dr n buat TVS ni lepas dah amik clomid smpai 5hari aritu..So bila scan Dr pon tunjuk la telur2 tu..Untuk kali ni telur2 tu memang dalam saiz yang agak besar compare dengan first time amik clomid aritu. Semua telur2 tu ada la 3biji semua..
Saiz lebih kurang 23mm, 22mm & 18mm..Dr cakap memang dah ok dah kira xdak masalah la..

Lepas tu terus Dr tu nak bagi injection lagi macam aritu jugak, kira buat benda yang sama la..Injection yang Dr bagi tu baru semalam saya tahu apa benda tu..Tu pun lepas dah search pasal iui la..huhuhu, Injection tu nama nya HCG untuk matangkan telur..Lepas suntik Dr suruh stop untuk bersama ngan husand untuk malam tu lepas tu baru on untuk 3hari berturut-turut..

Dekat sini just nak share pasal iui ngan rawatan yang saya amik tu sebenar nya lebih kurang sama tapi saya punya still secara semulajadi, means dekat sini semua proses sama je dari amik ubat clomid, scan telur and suntik HCG tapi kalau iui Dr akan amik sperm suami yang berkualiti untuk disuntik kedalam telur isteri dan akan melalui beberapa peringkat lagi dan kesan keatas isteri memang teruk macam x boleh bergerak banyak dan akan ada bleeding skit..Ini dari apa yang saya baca la..IUI ni kalau dalam bahasa senang nya 'Permanian Berhadas'. Kiranya kalau nak mengandung dengan cara IUI ni boleh dikatakan cara yang x secara semulajadi la tapi kalau ini saja cara untuk mengandung & dapat anak semua orang akan buat..So peratus untuk mengandung dengan cara IUI ni bleh dikatakan bukan la 100%, mungkin dalam 40%-50% kot wallahhuallam..

Sebelum balik Dr ada cakap benda yang sama macam haritu, ada dua kemungkinan, mengandung & x mengandung maknanya Cik P yang seterusnya akan datang dalam masa 2 minggu lagi dan kalau mengandung kena datang untuk buat UPT pada 23/7 dan last sekali Dr ada cakap 'all the best"..lawak plak Dr ni. Charge nya macam biasa la RM350, xtau la kalau kos ni yang mahal compare dengan orang lain yang penah buat rawatan ni...

p/s: Kesan clomid untuk bulan ni memang boleh rasa..Dr mcm tau2 jer apa yang saya rsa bila makan ubat ni, dia tanya dengan senyum2 "macam mana dengan ubat? ada kesan x? saya pon kata, "Dr i xdak selera makan la"..Then dia kata memang kesan ubat ni macam tu..
Hmmm bukan ke kalau amik ubat clomid badan macam dipam2, kalu xdak selera makan tiap2 bulan pon sanggup amik ubat ni..hihihi




2 comments:

  1. Hi as salam.sy tusi jz nk sharing jgak.sy pn cm awk gak.sbt lps brje buat tvs n dapati ad 4biji benih.sumenye dh matang.then doc ad bg inject hcg utk pchkn telur.efeknya mmg xselesala sb inject kt punggung.smp hr ni rs lg sakit,nk2 perut.rs cramp.then doc bg pil kuatkan hormon,duphoston.awk dh bjaya ke buat treatment ni?sy pn kne bayaran dlm rm343.

    ReplyDelete
  2. Salam Tusi..
    sy wat treatment ni xberjaya..2 kali bt xberjaya
    doctor da sugget klu still xboleh, dia nk bt xray tiub fallopio (HSG), tapi x berkesempatan nak bt..hihi

    ReplyDelete