17 October, 2013

BBT & OPK

Salam semua..

Fuhhh lama gile kot x wat entry dalam blog ni..Rasa cam bersawang-sawang-sawang..Nak buat macam mana dengan kebizian yang terlampau..

Xpe la..kali ni entry nak citer cket pasal BBT and OPK. Pada sesapa yang tahu ok la..Tapi pada sesapa yang baru nak tahu and dah tahu dan nak cuba apply macam saya buat sekarang ni..

Kalau nak tahu, ini adalah salah satu usaha pada sesapa yang sedang TTC and nak cuba dalam cara yang normal, Macam saya ni..

BBT (Body Basal Temperature) ni kalau nak buat kena ada disiplin diri coz setiap hari dari first period kena amik suhu badan..Pastikan diambil pada waktu pagi means lepas jaga je dari tido terus amik, letak termometer tu bawah bantal and pastikan suhu diambil pada masa yang sama setiap hari..Kalau start buat BBT set jam pukul 6.30 pgi sampai bila-bila pon kena ambil 6.30 pgi, kalau lewat stgh jam masih bleh dikira asalkan jgn bergerak..Then, masa nak amik suhu tu termometer tu kena letak bawah lidah, yang ni pon sama gak, kalau dah start letak bawah lidah sebelah kanan selamanya kena belah kanan, kalau belah kiri selamanya sebelah kiri..lepas dah amik suhu opcoz kena catat dalam graf, macam yang saya buat saya download satu application ni terus dalam HP so senang nak hapdet ke apa ke..Setakat ni dah 3 cycle saya buat macam dah boleh nampak patern dah..bila period suhu akan drop lepas habis period suhu akan naik sikit, bila time subur suhu akan drop lagi and akan tinggi and maintain bila dalam tempoh 2ww (2 week wait) dan lagi sekali akan turun bila nak datang period balik..

BBT ni kena disertakan ngan OPK (Ovulation Prediction Kit)..pada sesapa yang dah tahu OPK untuk apa tahniah yer, pada yang xtahu meh sini nak citer..OPK ni macam pregnancy test,tapi ini untuk cek time subur kita..Kalau dapat line terang maknanya time tu subur la, then lepas 36-48 jam digalakkan untuk bersama dengan husband..
Ada cara2 gak nak cek guna OPK ni, kalau saya, saya akan cek pada hari ke-12 sampai hari ke-16.Digalakan untuk ambil pada jam 2.00 ptg @ 2.30 ptg dan kena puasa air 3 jam sebelum test..Tapi x semestinya kena ambil pukul 2.00ptg, macam saya yang bz sangat ni, slalunya saya buat time balik rumah dalam kul 7.00ptg cmtu. still akan naik 2 line kalu kena time subur la..



yg ni test pada hari ke-16 & 17 bulan lepas

 

1 comment:

  1. salam perkenalan.. jemput singgah ke blog saya.. sy pun TTC gak..

    ReplyDelete